Inhoud van werkboek

De werkvormen in het werkboek leggen steeds de verbinding met de dagelijkse praktijk van de medewerkers. In het werkboek komen de volgende onderwerpen aan de orde. Je leert:

  • de kenmerken van een goed gesprek.
  • beter gebruik te maken van LSD: luisteren-samenvatten-doorvragen.
  • vormen van non-verbale communicatie herkennen.
  • feedback en complimenten geven.
  • hoe je het gesprek met mantelzorgers aan kunt gaan.
  • lastige gesprekken voeren.

Download het werkboek Goed in gesprek (pdf)

Nieuw: praktische tips voor activerende werkvormen

Waar moet je op letten bij werkvormen en bijeenkomsten waarbij je graag wil dat de deelnemers echt actief gaan deelnemen, en vooral van elkaar gaan leren? Henry Mostert, expert Goed in gesprek, heeft zijn tips op een rij gezet: 

Training

Deelnemers aan het ondersteuningsprogramma Waardigheid en trots op locatie kunnen de training Het goede gesprek volgen, waarin geoefend wordt met dewerkvormen uit het werkboek. Onder begeleiding vaneen coach, collega


Doe de test

Ben jij goed in gesprek? Beantwoord 5 vragen en leer van de antwoorden! 

Doe de test
 

of teamleider kan je met deze 20 werkvormen ook zelf aan de slag met het versterken van de gespreksvoering in het dagelijks werk. Het werkboek is ontwikkeld binnen het programma Waardigheid en trots op locatie.

Hushoven aan de slag met training en werkboek

Medewerkers van zorglocatie Hushoven van Land van Horne in Weert volgden de training, en zijn er zeer enthousiast over. Zij brachten het geleerde vervolgens over aan collega’s. Daarnaast wordt tijdens het teamoverleg tien minuten vrijgemaakt om te oefenen met het werkboek.