Facebooktwitterlinkedinmail

10 sprokkelmaand 2022 – Er is weinig twijfel overheen den rol diegene dopamine te den hersenen speelt tijdens ie bijbrengen van tradities. Weliswaar blijven er vragen overheen welke van den verschillende dopamine routes te den hersenen onmisbaar zijn plusteken hoe signalen van specifieke dopamine routes veranderen te den loop van den ontwikkeling tijdens ie bijbrengen van tradities. Onderzoekers van ie Nederlands Herseninstituut geven met opzienbarend research ene opbrengst op dit vragen.

Boodschapper
Dopamine is ene ‘boodschapper’ te den hersenen diegene kennisoverdracht van den ene zenuwcel zoals den andere overbrengt. Ie is relevant voordat vaststellen functies van ie zenuwstelsel, zoals verplaatsing, genot plusteken voetlicht. Dopamine is daarnaast zowel relevant tijdens ie leren overheen ie penetreren van plezierige situaties, plusteken te den motivatie wegens dit te willen penetreren.

“Er wordt gedacht dat dopamine signalen uitvallen zodra ene gewoonte volledig is aangeleerd”, zegt Ingo Willuhn, reseacher tijdens ie Nederlands Herseninstituut plusteken ie Mokum UMC. Andere aannames gaan ervan uit dat tijdens ie veranderingsproces van ie bijbrengen van ene gewoonte, dopamine signalen zichzelf verschuiven tussen verschillende gebieden van ie striatum – ene hersengebied dat cruciaal is voordat bewegingen plusteken ie beloningssysteem. Te dit hersengebied heeft elk fragment zijn inherent verantwoordelijkheid. Zo is te ene fragment dopamine relevant voordat ie bijbrengen van opzienbarend rijrichting, terwijl tijdens ene ander deelgebied dopamine relevant is voordat den uiting van rijrichting. “Onzerzijds research toont echter aan dat dopamine signalen noch wijken of zichzelf verschuiven tussen gebieden van ie striatum tijdens ie bijbrengen van ene gewoonte” zegt Willuhn.

Dopamine tijdens den ontwikkeling 
Te ie research volgden Willuhn plusteken zijn collega’s dopamine signalen te den hersenen van ratten tijdens den ontwikkeling van ene gewoonte. Te ie fragment van ie brein dat vroeger worden gelinkt met niet-aangeleerd rijrichting, nam den hoeveelheid dopamine toe tijdens ie stichten van den gewoonte. Den hoeveelheid dopamine nam be tijdens ie voltooien van den gewoonte. Ratten met niet-aangeleerd gewoontegedrag vertoonden ie tegenovergestelde raderblad.

Uitdaging
Ie ontdekken van hersengebieden diegene den ontwikkeling van gewoontegedrag stimuleren, is hoewel tientallen jaren van vitaal bij. Dit komt omdat ie ene belangrijke bouwsteen is van rijrichting plusteken tegelijkertijd wordt gedacht dat ie ontregeld is tijdens veel psychiatrische stoornissen. Ie research wordt bemoeilijkt omdat er geen goede meetinstrumenten vacant zijn wegens den hersenactiviteit van alle belangrijke dopamine routes te registreren. Weliswaar konden onderzoekers van den onderzoeksgroep van Willuhn met behulp van ene techniek diegene gewoonte maakt van stroom plusteken strakheid dopamine signalen van tellen totdat tellen synchroon te alle gebieden van ie striatum meten voordat 10 weken.

Willuhn: “Dit research is ene stap voorwaarts te onzerzijds onbegrip van den gedragsfunctie van dopamine signalen”. Ie schenkkan mogelijk te den toekomst tweedehands wordt wegens den treatment van psychiatrische emoties te verbeteren.

Informatiebron: herseninstituut.nl 

Dit mededeling is 19 keer lezen.

Facebooktwitterlinkedinmail