Door de quickscan in te vullen kom je er achter wat al goed gaat en wat meer aandacht nodig heeft rond valpreventie binnen de organisatie. Tevens biedt de scan informatie over hoe de organisatie zich kan verbeteren.

Doe de scan

Door antwoord te geven op 9 stellingen kan je zien hoe jouw organisatie scoort, zoals:

  • Valpreventie is onderdeel van het organisatiebeleid
  • Elke afdeling beschikt over een aandachtsvelder valpreventie
  • Bijscholing over valpreventie vindt tenminste eenmaal per jaar plaats

Per stelling wordt toegelicht en aanvullende informatie gegeven over waarom de aandachtspunten van belang zijn. Wil je weten of jouw organisatie goed scoort?

Gevolgen 

Een val van een cliënt heeft vaak grote fysieke en mentale gevolgen. Het heeft gevolgen voor de zelfstandigheid, zelfredzaamheid en mobiliteit van mensen, tijdelijk of zelfs blijvend. Wanneer een cliënt vaker valt, neemt de achteruitgang ook sterker toe. Daarnaast hebben valongevallen ook consequenties voor de zorginstelling. Iemand die gevallen is, wordt onzeker en vraagt meer hulp van verzorgenden.

Rol zorgmedewerker

Wanneer een cliënt eenmaal gevallen is, loopt hij een groter risico om opnieuw te vallen. Zorgmedewerker kunnen een belangrijke rol spelen bij het signaleren en verkleinen van valrisico’s bij ouderen. Dit kan door valrisico’s vroegtijdig te herkennen. Dat scheelt bewoners leed en de organisatie ook veel extra zorg.  

Valrisico signaleren

Hoe kun je herkennen dat iemand een verhoogd valrisico heeft? Hier zijn verschillende tools voor. Lees meer over het signaleren van valrisico’s op Zorg voor Beter.