Vivantes nam deel aan een ondersteuningstraject van het programma Waardigheid en Trots, waarin zij begeleid werden door coach Jeanny Engels (op de foto links). Jeanny: ‘Betekenisvolle zorg en ondersteuning bieden, dat is voor de meeste mensen de drijfveer om in de ouderenzorg te gaan werken. Door die drijfveer aan te spreken, kun je mensen in beweging krijgen.’ 

Reflecteren op persoonsgerichte zorg 

‘Het was best wel even wennen voor iedereen’, zegt locatiemanage Olga Pijnacker Hordijk (op de foto rechts) lachend. ‘Mensen in de zorg zijn doeners. Praten over en reflecteren op wat je onder goede, persoonsgerichte zorg verstaat, is niet iets wat vanzelf op gang komt. Jeanny is er heel goed in geslaagd om het gesprek steeds weer opnieuw te voeren. Herhalen, terugkijken, uitleggen, stimuleren, zodat het in de organisatiecultuur landt, dat is de kunst.’

Verandertraject in 6 stappen

Het verandertraject bij Vivantes is beschreven in de tool Persoonsgerichte zorg bij Vivantes in 6 stappen (pdf). Bij iedere stap lees je over wat het doel is, wie betrokken zijn, wat er nodig is en welke hulpmiddelen daarbij ingezet zijn. De 6 stappen zijn:

  1. kennismaking thuis
  2. warm welkom
  3. bewoner leren kennen
  4. wensen verschillen: kom tot een gepast compromis
  5. persoonsgericht zorgleefplan en elkaar informeren
  6. wensen realiseren 

Ontbijt nieuwe stijl

Een voorbeeld van de nieuwe manier van denken en werken is het serveren van het ontbijt. Olga: ‘Voorheen bepaalden de medewerkers de hoeveelheid brood en het beleg. Nu vragen we wat bewoners willen eten en hoe laat. Sommige bewoners willen liever uitslapen. Of ontbijten in pyjama. De uitvoering van de zorg heeft een heel ander karakter gekregen. Een ander voorbeeld: eerst werkten we met een speciale dagbestedingscoach, nu vragen we aan de bewoner wat deze zelf wil.’ 

Lange adem

‘Aansluiten bij de wensen van bewoners, is ingewikkelder dan je denkt,’ beaamt Karin Veltstra, bestuurder bij Vivantes. ‘Het vraagt een andere manier van denken en werken dan mensen heel lang gewend zijn geweest. Daarom hebben we ervoor gekozen om daar langdurig aan te werken, zodat het ook echt in het DNA van de organisatie en de mensen komt.’

Veranderteams

Hoe houden de locaties de aanpak levend? Elke locatie heeft een veranderteam met een locatiemanager, kwaliteitsverpleegkundige en een dagbestedingscoach. Vivantes-breed is er een ‘team persoonsgerichte zorg’ om de locaties bij te staan en locatie-overstijgend leren te bevorderen. De veranderteams blijven bestaan en hebben zich ontwikkeld van aangestuurd worden naar zelfondernemend.

Lees meer over persoonsgerichte zorg bij Vivantes op waardigheidentrots.nl