Mensen blijven steeds langer thuis woon, zowel mits zij steeds minder zelfredzaam zijn. Ie is noch vanzelfsprekend dat zij zichzelf vrij plus zelfstandig verrijden. Wanner iemand bijvoorbeeld immer heeft autogereden plus dat noch meer vermag of toestemmen, heeft dat omvangrijke impact op ie (sociale) leven.

Dit wetsartikel verscheen vroeger ter Geron, weekblad overheen papa wordt & samenleving. Dichter: Kamieke van den Riet, programmamanager Mobiliteit te Zet.

Minder mobiel=minder contacten

Noch voordat elke situatie is mobiliteit eentje uitkomst. Mobiliteit is geen middel wegens den kwaliteit van relaties te verhogen. Ie vermag welnu potentie bieden wegens ie veel contacten te vergroten of ter stand te vasthouden. Lichamelijk visite is important voordat bestaande contacten, maar zowel ie leren weten van nieuwe mensen is makkelijker mits jij jij onder den mensen kunt flippen.

Vervoer voordat ouderen

Er zijn steeds meer vervoersinitiatieven diegene mensen den potentie geven wegens samen winkelen te doet (Boodschappenplusbus), ie theater te opzoeken (stichting Vier het leven), percentage te nemen aan activiteiten ter den buurt of gezin plus vrienden te opzoeken (Vrijwillige vervoersdienst, Dorpsauto of Automaatje (ANWB).

Den mogelijkheden zijn er volop, weliswaar weten veel ouderen dit initiatieven noch te vinden, ondanks advertenties ter lokale kranten, persberichten plus websites.

Pilot Mobiliteit plus verlatenheid

Ter Udenhout is ter 2016 den methode ‘Mobiliteit plus verlatenheid’ ontwikkeld. Den gesprekken met professionals, vrijwilligers ter zorg plus welzijn plus met eenzame ouderen leidden hoewel snel totdat den slotsom dat er tussenpersonen nodig zijn wegens den match tussen vraag plus aanbod samen te brengen. Eentje vertrouwd, vertrouwd persoon vermag mensen overheen den drempel promoten. Dit zijn bijvoorbeeld wijkverpleegkundigen, ouderencosulenten plus vrijwilligers van welzijnsorganisaties, den Zonnebloem of ouderenbonden. Zij kregen inzicht ter alle regionale vervoersmogelijkheden met eentje vervoerswaaier. Hierin stonden alle lokale vervoersmogelijkheden, van publiek vervoer totdat vrijwillige nooddienst. Den waaier kon zowel mits redmiddel wordt tweedehands wegens ie gesprek met ouderen aan te gaan.

Steunpilaar voordat uitvergroting methode

Met toeverlaat van ie programma ‘Meer veerkracht, langer thuis’ van FNO Zorg voordat kansen, wordt dit pilot ter meerdere gemeenten toegepast. Ter Oisterwijk, Rucphen plus Wernhout werkt men nu zowel met den methode Mobiliteit plus verlatenheid. Hierbij valt op dat elke gemeente zijn inherent dynamiek weet. Er is eentje veel randvoorwaarden voordat dit methode plus den praktijk leert dat elk traject tijdstip nodig heeft wegens dit voorwaarden te realiseren. Zowel blijkt dat eentje werkgroep met eentje kartrekker, eentje mix van professionals plus vrijwiliigers plus samenwerkingsverband met andere projecten terdege werkt. Zowel dit kost weer tijdstip. Maar doorheen samenwerkingsverband met anderen kun jij meeliften op bestaande energie, ervaringen plus bereik. 

Meer verwittiging