Den nieuwe woonlocatie Den Klokkenbelt is bedoeld voordat mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Nina: ‘Vooral voordat dit menigte is inherent regie important. Zij kunnen zichzelf nog herinneringen hoe hun leven wasgoed voordat NAH.’ Nina deed research zoals watten den behoeftes zijn van dit menigte wegens eentje passende technologische vraag te vinden daarvoor. Den Vernieuwing-impuls Gehandicaptenzorg (IIG), waar InteraktContour aan deelneemt, helpt met ie implementeren van den technologie. Met IIG wil ie ministerie van Volksgezondheid, Welzijn plusteken Sport (VWS) ie makkelijker maken voordat cliënten plusteken zorgverleners wegens technologie toe te schreden.

Bekijk de 6 tips voor een succesvol behoefteonderzoek

Waar waanvoorstelling jij nog van?

Nina: ‘Voordat ie behoefteonderzoek heb ik met nacht- plusteken dagdiensten meegelopen. Wegens er onvervalst erbij te zijn, ontvang jij eentje betere indruk. Zowel heb ik gesprekken gehad met cliënten, begeleiders plusteken familieleden. Hierbij ben ik onvervalst meer ingegaan op behoeftes van cliënten. Zo van: “Hoe ziet jouw dag eruit? Waar loop jij tegenaan? Zijn er waar diegene jij nu noch schenkkan? Vermag eentje redmiddel jij daarbij promoten? Waar waanvoorstelling jij nog van?”’

‘Er zijn veel hulpmiddelen voordat ADL’

Er zijn Nina eentje tal waar opgevallen. ‘Veel medewerkers zijn veel tijdstip vergeten met ADL-zorg. Terwijl jij ginds weliswaar onvervalst veel hulpmiddelen voordat hebt diegene daarbij kunnen ondersteunen. Ene spoeltoilet schenkkan iemand promoten wegens zelfstandig zoals den wc te gaan. Ene doucheföhn blaast jij schraal indien jij daarvoor gaat staan. Dat schenkkan ervoor zorgen dat iemand met NAH zelf schenkkan douchen wanneer hij/zij dat wil. Ene redmiddel schenkkan zowel alhoewel iets simpels zijn indien eentje tandpastadispenser. Dat kost misschien twee tientjes. Maar voordat iemand diegene zijn hand noch ja schenkkan gewoontes, scheelt dat dan intact veel.’

‘Ie toestemmen noch ten koste gaan van subjectief voeling’


Inwoner Arjan Schutte maakt gewoonte van den tandpastadispenser, ie spoeltoilet plusteken den automatische gordijnen. Zowel heeft hij eentje oproepsysteem waar afbeeldingen op staan. Arjan: ‘Indien ik schoonmaakster nodig heb erbij ie straktrekken van mijn jekker, druk ik op “jekker straktrekken”. Dat werkt lekker snel. Ik hoornschoen ie den instructeur dan noch steeds uit te leggen. Ik vind e-health ja werken indien jij daardoor meer zelfstandig schenkkan zijn. Den e-health diegene ik nu gewoonte, helpt mij daarbij. Ik zullen bijvoorbeeld veeleer nog geen robot willen diegene mijn jekker aan komt uitrichten. Den inzet van e-health toestemmen noch ten koste gaan van ie subjectief voeling.’



Zowel met eentje behoefteonderzoek aan den slag? Dit zijn den tips van Nina


  1. Ga vooral ter gesprek met cliënten zelf wanneer dat mogelijk is. Zij kunnen natuurlijk ie lieve declareren waar zij behoefte aan hebben.
  2. Loop onvervalst mee met medewerkers. Weeskind verbouwereerd overheen watten jij ziet plusteken hoort. Zo ontvang jij meer kennisoverdracht ter waar technologie meegaand erbij schenkkan zijn. Medewerkers hebben namelijk noch eeuwig ter den gaten waar ie efficiënter schenkkan. Dit omdat zij alhoewel jaren zo werken. Ter eentje gesprek zullen zij dit dan zowel noch snel declareren. 
  3. Oefen den technologie met medewerkers. Dit voorkomt dat zij ter paniek treffen indien iets verschillend gaat dan normaal. InteraktContour heeft daarbij zowel e-Learnings voordat medewerkers ontwikkeld. 
  4. Loop vooral zowel mee met eentje nachtdienst. Tijdens zo’n engageren ben jij met z’n tweeën of drieën plusteken is er vaak meer ruimte voordat eentje ja gesprek. Dit geven ander soort kennisoverdracht dan jij overdag zullen horen. 
  5. Ga zowel met mensen ter gesprek diegene meer officieus met cliënten te maken hebben. Bijvoorbeeld den zorgassistent, of den kok diegene samen met eentje cliënt kookt. Omdat zij meer informele gesprekken hebben, hebben zij weer eentje andere kijk op behoeftes. 
  6. Betrek zowel naasten. Zij kennis iemand alhoewel intact lang. Bijvoorbeeld zowel hoe diegene persoon wasgoed voordat ie hersenletsel. Zowel vinden zij ie somwijlen wieg wegens mee te promoten met den technologie. Zo stelt eentje broer van eentje cliënt erbij InteraktContour eentje hulprobot voordat zijn zuster ter.

Meer mogelijk dan medewerkers denken


E-health schenkkan cliënten dus promoten erbij meer zelfstandigheid. Medewerkers kennis ge vaak den mogelijkheden onvoldoende. Nina: ‘Ene medewerker denkt wellicht van: “Dit is watten den huisbewoner welnu schenkkan plusteken dit noch. Plus den waar diegene hij/zij noch schenkkan, ginds help ik erbij.” Dat is zowel uiteraard omdat dat onderdeel is van hun vriesvak. Weliswaar scheelt ie dan dat ik mee schenkkan loeren. Zo schenkkan ik zij wijzen op alle mogelijkheden.’ 

E-health wordt noch eeuwig herkend


Nina merkt dat implementatie welnu wegens eentje stukje gedragsaanpassing vraagt. Ie werkt dan zowel ja wegens den technologie met den medewerkers te ontwikkelen. ‘Wij zijn ginds werkelijk te laat mee begonnen. Mensen treffen somwijlen ter paniek indien even iets verschillend gaat dan normaal. Dan scheelt ie indien jij dat eentje keer samen geoefend hebt. Sommige technologie is zowel alhoewel intact normaal word. Bijvoorbeeld elektrische gordijnrails plusteken verzachting. Bewoners gewoontes dat nu dagelijks plusteken loeren hier noch meer raar van op.’

‘Taakhouders zijn nodig voordat succesvolle inzet’

InteraktContour heeft den implementatie van den technologie tijdelijk erbij één locatie gecompleteerd. Zij gaan nu aan den slag met den andere teams. Nina: ‘Wij zijn daarnaast gestart met taakhouders voordat den implementatie. Zij krijgen daarvoor twaalf uur vanaf week. Jouw hebt voordat zulk weliswaar welnu specialisme nodig. Vaak moeten eentje gewone medewerker zo’n twee keer vanaf klas eentje toestel klaarmaken. Na eentje half klas, moeten jij jij ginds dan weer ter verdiepen. Terwijl taakhouders diegene waar vaker plusteken daardoor makkelijker weten te uitrichten.’