De laatste tijd krijg ik deze vraag veel gesteld op Instagram, goed moment dus om er een blog over te schrijven!

Misschien wel even leuk om te vertellen wat ik heb gedaan? Ik heb zelf de hoger beroepsopleiding Verpleegkunde (HBO-V) gedaan van 2012 tot 2016, hierna ben ik een half jaar op wereldreis geweest en tijdens deze wereldreis heb ik mij ingeschreven voor de universitaire master verplegingswetenschap. In het voorjaar van 2017 heb ik mijn wiskunde certificaat behaald op VWO niveau (staatsexamen) en in september van dat jaar ben ik met de pre-master gezondheidswetenschappen begonnen. Van 2018 tot en met 2020 heb ik de master verplegingswetenschappen (VW) afgerond. Deze master duurt twee studiejaren. Aangezien ik tijdens de master gewoon werkzaam was als verpleegkundige, kon ik mijn opgedane kennis gelijk toepassen in de praktijk. Zo heb ik onder andere een Evidence Based Practice (EBP) werkgroep opgericht op de afdeling waar ik toen nog werkzaam was. Voor de oprichting van deze werkgroep heb ik om hulp gevraagd aan senior onderzoekers met een achtergrond in de verpleegkunde en de hoogleraar verplegingswetenschappen van het Erasmus MC.

Op de een of andere manier ben ik hierna binnen de verpleegkundige advies raad (VAR) van het Erasmus MC doorgegroeid binnen de EBP werkgroep. Vanuit ben ik denk ik in contact gekomen met mijn oude werkgever van de EBP lessen van de Erasmus MC academie. Mijn oude werkgever is inmiddels met pensioen, maar na een leuk gesprek over de vormgeving van deze lessen was ik aangenomen. Ik vond het heel tof en nog leuker vond ik het dan een mede student van VW hier ook werkte. Ik was dus opeens aangenomen en vond het leuk om de lessen vorm te geven. Ik had niet verwacht dat ik het leuk zou vinden om de lessen überhaupt te geven aan studenten, maar ik vond het heel leuk. Naast dat ik het begeleiden van  collega’s en studenten binnen de EBP werkgroep op de afdeling leuk vond (onderwerp uitkiezen, stukje sturing in het onderzoek doen), vond ik het ook leuk om studenten te begeleiden op de werkvloer.

Toen ik de vacature van kerndocent verpleegkunde zag, was één plus één twee voor mij. Dit was de toch wel lange, maar korte uitleg van waarom ik docent verpleegkunde ben geworden. Het inspireren, motiveren en ervoor zorgen dat de nieuwe lading verpleegkundigen nog steviger in hun schoenen staat bij het uitvoeren van hun vak, maakt dat ik het nu nog steeds onwijs naar mijn zin heb. Ik zit op mijn plekje.

Dit betekent dat ik de weg HBO-V > master > solliciteren heb gevolgd. Dit betekent niet dat dit de enige weg is die je kunt volgen. Zo werken er docenten binnen de verpleegkunde opleiding die geen achtergrond is de verpleegkunde hebben, maar juist in de geneeskunde, gezondheidswetenscappen of communicatie. Hierbij is de eerste stap anders. Dit is dan HBO-opleiding > master > solliciteren. Ook werken er docenten die nog geen master hebben gehaald. Ik schrijf expres ‘nog geen’. Om les te mogen geven op de HBO-V, moet je een master hebben gedaan. Sommige docenten solliciteren op het onwijs mooie lesgeef vak, maar weten dat zij nog een master moeten doen. Hierbij is de tweede stap dus anders. Dit is dan HBO opleiding / HBO-V > solliciteren > master afronden.

Oké, dan wil je gaan solliciteren (of heb je het gedaan), maar wat zijn dan de mogelijkheden in functies? Hier heb ik zelf nog vrij weinig verstand van. Ik weet enkel dat er in ieder geval een paar soorten vacaturen zijn. Indien je nog vrij jong bent en geen master hebt, is een traineeship misschien wat voor jou. Hier een link voor een net verlopen vacature van de Hogeschool Rotterdam, voor een impressie. Indien je meer affiniteit hebt met verpleegkundige vakken, dan is kern-docent wat voor jou. Hier een link voor deze vacature. Op zo’n soort vacature heb ik een half jaar geleden gesolliciteerd. In het sollicitatieproces wordt besproken voor welk leerjaar jij de meeste affiniteit hebt (leerjaar 1 en 2 of leerjaar 3 en 4). Indien je in beide stromingen les wilt geven, is dit ook mogelijk. En als je weer meer affiniteit hebt voor geneeskunde, dan kan je solliciteren op docent geneeskunde of andere passende vacatures. Deze vacature staat momenteel niet meer online, maar je zou eens kunnen kijken op deze site.

Je kunt dus heel veel kanten op, combineren (bijvoorbeeld met een onderzoeksfunctie, promotieonderzoek, andere leerjaren of projecten) en weer switchen. Hiernaast is het goed om te weten dat je binnen de Hogeschool Rotterdam, vanaf het begin zowel didactisch als pedagogisch geschoold wordt door een docent van de leraren opleiding in de gezondheidszorg. Dit is een wekelijkse klas samen met andere nieuwe docenten. Een paar maanden na je start, start de beeldcoaching en zodra je er klaar voor bent (meestal na een jaar) start de basis kwalificatie examinering (BKE) en basiskwalificatie didactische bekwaamheid (BDB). Als je denkt dat je als docent snel bent uitgeleerd, heb je het dus mis. Dit is ook een van de redenen dat ik ben begonnen als docent, genoeg uitdagingen!

Hiernaast heb je natuurlijk ook nog de mogelijkheid om les te geven op een MBO-verpleegkunde school. Hierover heb ik geen ervaring, maar weet ik wel dat je hier wordt aangenomen zodra je de HBO-verpleegkunde opleiding in bezit hebt. Indien je dus geen master wilt gaan behalen, is dit goed en een leuk alternatief.

Meer weten? Kijk dan eens op deze link vol informatie. Heb je nog vragen? Deze kan je altijd aan mij stellen op mijn Instagram of via een berichtje onder deze blog! Heb je nog aanvullingen? Deel ze gerust!