Drie belangrijke vragen

De richtlijn stelt drie vragen centraal:

  1. Hoe stel je eenzaamheid bij ouderen betrouwbaar en valide vast?

  2. Heeft screenen op eenzaamheid zin?

  3. Welke interventies helpen ouderen daadwerkelijk zich minder eenzaam te voelen?

De richtlijn bevat verschillende aanbevelingen. Bijvoorbeeld wat je doet als je merkt dat er een taboe rust op het onderwerp eenzaamheid, en een oudere het moeilijk vindt om erover te praten. Daarnaast vind je er advies over welk instrument je het beste kunt gebruiken als je wilt weten hoe ernstig de eenzaamheid is. 

Praktische handvatten

Voor veel zorgprofessionals is het begrip eenzaamheid iets dat ze lastig kunnen hanteren. Bij de nieuwe richtlijn eenzaamheid hoort dan ook een praktische gesprekshandleiding. Hierin lees je bijvoorbeeld hoe en wanneer je het gesprek kunt aangaan. De handleiding gaat uit van drie stappen:

  1. Herkennen van eenzaamheid. Op welke signalen moet je letten? En welke vormen van eenzaamheid zijn er?

  2. In gesprek gaan. Hoe vermijd je confronterende vragen in het gesprek met je cliënt? Gebruik de voorbeeldvragen.

  3. Praten over ondersteuning. Welke vormen van ondersteuning passen bij de cliënt? En wat kun je bijvoorbeeld voor iemand betekenen als hij geen gemakkelijke prater is?

Verder vind je in de handleiding informatie over hoe je de werkwijze van het wijkverpleegkundig team afstemt met andere zorg- en hulpverleners. Zo vorm je een sociaal netwerk rondom de cliënt, waarin het wijkverpleegkundig team de schakel is tussen de zorg- en welzijnssector.

Download de richtlijn Eenzaamheid onder ouderen (pdf)

Download de gesprekshandleiding Eenzaamheid onder ouderen (pdf)

Voor wie is de richtlijn?

De richtlijn Eenzaamheid onder ouderen is bedoeld voor wijkverpleegkundigen en -ziekenverzorgenden bij zorg aan oudere mensen met eenzaamheidsproblematiek. De richtlijn is in samenwerking met V&VN en met financiering van ZonMw uitgevoerd door de HAN.

Zorg dat iemand gehoord wordt


Marjolein Zilverentant is wijkverpleegkundige. Zij werkte mee aan de nieuwe richtlijn. ‘Mensen die eenzaam zijn willen niets liever dan gezien en gehoord worden’, zegt ze. ‘De gesprekshandleiding van de richtlijn kan je hierbij helpen. Direct vragen naar eenzaamheid kan confronterend zijn. En vermijd ook snelle adviezen, meningen of oplossingen, maar zorg dat iemand gehoord wordt.’