Indien gevolg van den coronacrisis is er noch exclusief inhaalzorg, maar zowel inhaalopleiding. Omdat zorg is uitgesteld, hebben zowel veel aois verlenging van hun vorming willen aanvragen. Zij wordt opgeleid ter den praktijk plus dat betekent: geen ingrepen, geen verdere vorming. Vertraging ter den vorming van medisch specialisten is ene rustiek verschijnsel, zegt den RGS, onderdeel van artsenfederatie KNMG.

Pakweg 10 procent van den 6.000 aiossen ter medische vervolgopleidingen heeft ermee te maken, blijkt uit den cijfers vanaf ie tweede kwartaal 2020. Den gemiddelde vertraging is 3,5 maanden. Te elkander opgeteld gaat ie dus wegens honderden opleidingsmaanden.

Reden totdat zorg

Den inzake aios kunnen hun vorming uiteindelijk vervolledigen “overeenkomstig den eindtermen ter ie opleidingsplan plus den kwaliteit van den vervolgopleidingen diegene daarbij hoort”. Dat laat den RGS weten ter ene toelichting op den opgevraagde cijfers. Weliswaar is ie welnu solide reden totdat zorg, zegt Jaap Bonjer, kop van den detachement Heelkunde van Mokum UMC. “Zowat alle chirurgen ter vorming hebben ene verlenging van ene half klas aangevraagd. Zij hebben noch ie tal vlieguren kunnen maken dat zij hadden willen maken.”

Zwakke plek ter vorming

Ongeacht den opgelopen vertraging van den aios ter medisch-specialistische opleidingen voortkomen ter ie hele perioperatieve veranderingsproces tekorten. Dat blijkt onder meer uit ramingen van ie capaciteitsorgaan van tekorten aan anesthesiemedewerkers plus operatieassistenten ter 2028. Volgens Bonjer legt den situatie ene zwakke plek ter den methode van samendrommen naaktfiguur. “Voordat zowel den vorming totdat dokter indien voordat den vorming totdat verpleger of operatie-assistent ben jou onderschikkend van patiëntcontacten. Dus minder patiënten betekent minder opleidingscapaciteit.”

Moderniseren

Bonjer is den stuwende kracht achter DUTCH: Digital United Training Centres for Healthcare. Dat consortium, bestaande uit ziekenhuizen, technische universiteiten plus start-ups, wil den medische vorming moderniseren. Ter positie van leren ter den praktijk moeten er veel technologie indien simulatoren wordt benut, zo is den veronderstelling daarachter. Bonjer ziet ter den opleidingsachterstanden ene bewijs voordat den urgentie daarvan. “Dit illustreert den zwakte ter onzerzijds opleidingsmodel.”

Lees zowel: Amsterdam UMC wil met miljoeneninvestering zorgopleidingen ingrijpend moderniseren