De escaperoom zit vol puzzels en licht- en geluidseffecten en is gebaseerd op de 8 principes van dementie-onderzoeker Anneke van der Plaats. Schokker kwam met het idee van de escaperoom omdat ze vond dat lessen over dementie eenvoudiger, aansprekender en leuker konden.

Hoe werkt de escaperoom?

Het vervolg? Twee ervaren escaperoombouwers bouwden in een caravan een ‘woonkamertje van vroeger’. In de caravan kunnen 4 of 5 personen aan de slag gaan met 14 verschillende puzzels. Binnen 45 minuten moeten de deelnemers deze puzzels oplossen. Er zijn twee spellijnen: één voor zorgprofessionals en één voor vrijwilligers en mantelzorgers. De spelleiders zelf volgen buiten de caravan het spel, zodat zij na afloop feedback kunnen geven. Doel van dit alles: meer kennis en vooral meer begrip creëren voor mensen met dementie. Bijvoorbeeld overprikkeling, wat doet dat met je. De bedenkers gingen niet over één nacht ijs: het spel werd tientallen keer getest voordat het echt gereed was.

Wat voor puzzels moet je oplossen?

In de caravan staat het levensverhaal van meneer Beckers centraal. Meneer Beckers moet voor onderzoek naar het ziekenhuis, de taxi is onderweg maar hij is de afsprakenkaart en zijn identiteitskaart kwijt. Het is jouw taak om hem te helpen. De puzzels hebben te maken met hoe je omgaat met mensen met dementie. Je begrijpt de verwarring van bewoners beter, dat zij verward denken. Zo hoor je allerlei geluiden en begrijp je zo beter dat mensen met dementie daar moeite mee hebben. Door deelnemers te laten ervaren hoe het is om te voelen wat iemand met dementie voelt, vergroot je het bewustzijn is de mening van Schokker en Vertegaal.