Erwin weet nog juist watten den verontschuldiging wasgoed. ‘Ik zag zo’n ouderwets prikbord op ene locatie. Met ene bulletin van ene kienspel van drietal weken geleden. Plusteken verouderde plaatje’s van medewerkers. Er hing zoveel op dat ie nogal turbulent wasgoed. “Dit moeten weliswaar huis plusteken verschillend kunnen”, denk ik waarna.’  Zo ontstond ie idee wegens op ene digitale methode te gaan informeren.

Vooral werkmethode is vernieuwend

Nou maken meerdere organisaties reeds gewoonte van digitale informatieborden. Erwin: ‘Watten dat betreft is ie noch feitelijk ene vernieuwende technologie. Zo hebben wij gewoonte geproduceerd van MijnEigenPlan – Eigen Regie met Structuur en Zelfredzaamheid. Maar wij vinden ie welnu relevant dat onze cliënten goede kennisgeving krijgen diegene aansluit te hun behoeften. Ie is dus vooral onze werkmethode diegene hierin vernieuwend is.’

Watten voordat kleren trek jij aan mits zoals zonder gaat? 

Erwin: ‘Nou hebben wij ene informatiebord zweven op één locatie. Ginder informeren wij cliënten overheen wie er werkt plusteken watten er gegeten wordt. Maar zowel gewoon ie nieuwsbericht van den organisatie. Vooral hoe jij kennisgeving presenteert is relevant. Wij toestaan bijvoorbeeld ene singeltje van boerenkool zien mits dat op ie spijskaart staat. Wanneer jij erop klikt, horen jij “boerenkool”. Zowel zetwerk wij er ene poppetje op met dunne of warmere kleren. Zo toestaan wij weten welke kleren cliënten nodig hebben voordat ie weer zonder. Normaal moesten bewoners dit kennisgeving eeuwig navragen.’

Makkelijker meespelen ter den samenleving 

Op ie informatiebord geef jij zowel aan of jij mee wilt uitrichten aan activiteiten. Erwin: ‘Vantevoren lazen bewoners dat op ie prikbord. Daarna moesten zij dat doorspelen aan den instructeur. Nu vermag jij op ene activiteit klikken plusteken ben jij ingelogd. Ene voordeel is dat jij zowel identiek kunt zien wie er nog meer ter den menigte zitten. Ie zullen smaakvol zijn mits wij dat straks zowel voordat ene veel activiteiten zonder den organisatie regelen. Bijvoorbeeld met sportverenigingsactiviteiten. Dat maakt ie zowel makkelijker wegens mee te uitrichten ter den samenleving.’



Tips van Erwin


  • Tijdig cliënten betrekken. Dus feitelijk loeren waar nou behoefte aan is.
  • Betrek ie management.
  • Informeer den cliëntenraad.
  • Zet kleine stappen. Start vooraf op één locatie. Indien ie jij daarginds lukt wegens juist te den informatiebehoefte van cliënten aan te sluiten, kun jij voorts uitbreiden. Zo voorkom jij dat jij iedereen dezelfde ongemakken maakt.
  • Leg opgeleide lessen vast.  Zo gaan wij den opgeleide lessen vastleggen ter ene factsheet voordat andere locaties. Hierin vinden zij zowel den  kennisgeving: ‘Dit kost ie, maar dit levert ie jullie op’.

 

Projectgroep

Den kunst is natuurlijk wegens te weten welke kennisgeving cliënten graag op ie schoolbord willen zien. Daarvoor ging Triade Vitree ter gesprek met cliënten. Erwin: ‘Wij hebben ene projectgroep gevormd. Hier zaten twee cliënten ter, begeleiders van den locatie, ene beleidsmedewerker plusteken zelve. Uit den gesprekken met cliënten hebben wij waardevolle terugkoppeling gekregen.’

Denken juist na overheen watten jij afbeeldt

Den terugkoppeling ging bijvoorbeeld overheen den bulletin van den filmavond. Erwin: ‘Op ie informatiebord staat daarginds dan ene singeltje van ene kattenbak popcorn te. Ene cliënt gaf aan: “Wij vonden ie wieg wegens den filmrolletje te loeren. Maar er wasgoed spijtig toereikend geen popcorn.” Daarom toestaan wij vanaf nu ene singeltje van den filmrolletje zien. Zowel hing ie schoolbord nog te hooggelegen voordat rolstoelgebruikers. Daarnaast wilden begeleiders graag plaatjes van ie seizoen op ie schoolbord hebben. Maar cliënten gaven terug dat zij veeleer geen reserve verzet op ie scherm willen.’

Andere werkwijze voordat medewerkers

Den tweede stap van zo’n informatiebord is dat medewerkers ie zowel leren usances. Erwin: ‘Medewerkers willen verschillend kennisgeving leren opvragen te cliënten. Dus noch meer met ene A4’tje ter den deuren gaan. Zowel dat is ene leerproces. Voorts zijn wij aan ie loeren of wij cliënten zowel verantwoordelijk kunnen maken voordat den kennisgeving. Den cliënten wordt dan eigenaar van ie schoolbord. Totdat nu toe leveren vooral den medewerkers den kennisgeving aan.’

Sluit aan te watten leeft 

Cliënten maakten welnu reeds snel gewoonte van ie informatiebord. Erwin: ‘Wij hebben geleerd dat ie snugger is wegens uitgerekend diegene spullen erop te zetwerk diegene intact hevig leven, namelijk: Watten wordt er gegeten? Wie werkt er? Zo maak jij mensen nieuwsgierig zoals watten er nog meer op ie schoolbord vermag. Sommige cliënten willen den kennisgeving graag mits app op hun mobiele telefoontoestel. Maar wij willen welnu dat mensen nog van hun ruimte afkomen wegens op ie schoolbord te loeren. Dan hebben zij identiek ene stukje verplaatsing. Ie is natuurlijk welnu mogelijk voorschrijven kennisgeving ter appvorm aan te bieden.’



Overheen Begeleiding à schuiflade carte


Triade Vitree is ene van den deelnemers aan ie tweejarige traject ‘Begeleiding à schuiflade carte’. Hierin porties aanbieders van gehandicaptenzorg binnenshuis lerende netwerken hun praktijkervaringen ter persoonsgerichte zorg. Daarnaast stellen zij praktische kennis vacant voordat den hele sector. Te ene coachingstraject op makker onderzoekt Triade Vitree onder andere hoe zij begeleiders vertrouwd maken met den nieuwe informatievoorziening.