Albert Heijn is gestart met ene geleidelijke invoering van ie logo. Zowel Jumbo plus Plus usances den Nutri-Score, plus steeds meer A-merken zetwerk ie logo op hun product. Den score moeten klanten promoten via ie maken van ene gezonde voedingskeuze.

Er is vooralsnog kritiek op den Nutri-Score omdat ie logo noch wasgoed is afgestemd op den Nederlandse voedingsrichtlijnen, zoals den Telefoonschijf van Vijf. Wegens ie logo plattelands te kunnen invoeren is aanvullend research nodig. Dat kost tijdstip plus zorgt voordat vertraging. Voedingsexperts waarschuwen dat ie gewoonte van ene logo dat nog noch is ingevoerd, verwarring creëert via consumenten overheen watten gezonde voeding is.
Ingevolge ie uitblijven van ene definitieve besluit rond den Nutri-Score zijn partijen ter ie verleden alhoewel met inherent logo’s plus scores gekomen diegene zowel vaak onvoldoende mits onpartijdig konden wordt beoordeeld. Hierdoor zagen consumenten ingevolge den bomen ie bundel noch meer, zegt Dirk Mulder van ING. “Ene averechts effect. Idem verwijt speelt nu weer.”

Begrijpelijke drijfveren

Mulder vindt den drijfveren voordat ie vroegtijdig gewoonte van ie logo zijn vanuit gezondheidsperspectief inzichtelijk. “Maar den verwarring diegene hierdoor via consumenten vormt, zorgt voordat ene ongewild plus omgekeerd effect plus dwingt den overheid wegens tempo te maken met den landelijke invoering van ie voedselkeuzelogo. Gezondheidsproblemen zoals obesitas plus hartklachten zijn vitaal plus nemen louter maar toe. Te plattelands mits Frankrijk, België, Duitsland, Spanje plus Zwitserland is den Nutri-Score tijdelijk alhoewel met welslagen ingevoerd”, aldus Mulder.

Den verantwoordelijkheid voordat gezondheidsbevorderend leegeten wordt ingevolge den Nederlandse voedingssector plus ingevolge den staatsbeleid normaliter vooral via den consument gelegd, stelt den specialist via ING. Maar ie is volgens hem precies den voedingssector zelf diegene ie goede voorbeeld vermag geven voordat ene gezondheidsbevorderend voedingspatroon.

Uniforme werkwijze

“Te den discussie rond gezonde voeding zullen den voedingssector haar rol meer willen pakken. Er is nog ene wereld te zegevieren ter preventie, voorlichting plus transparante communicatie. Ene uniforme objectieve werkwijze zoals den Nutri-Score helpt daarbij. Den supermarktketens hebben den eerste stappen gezet, maar louter met ene landelijke invoering vermag dit logo succesvol meehelpen aan gezonde voedselkeuzes.”

Ingevolge: Nationale Zorggids