Elke 4 minuten belandt een 65-plusser door een valpartij op de Spoedeisende Hulpafdeling. Vooral onder zorgbehoevende ouderen wordt veelvuldig gevallen. Toch zijn veel valpartijen met eenvoudige tips te voorkomen. Onderstaande tips zijn van VeiligheidNL.

1. Train evenwicht en spierkracht

Er zijn goede oefeningen om evenwicht en spierkracht te verbeteren. De kans op een val wordt hierdoor een stuk minder. 

2. Laat de medicijnen controleren

Sommige medicijnen (of combinaties van medicijnen) zorgen ervoor dat er duizeligheid optreedt of dat men zich slaperig voelt. Ook kunnen medicijnen zorgen voor slappe spieren en trager reageren. Daardoor is de kans op een val groter. Laat de medicijnen hierop controleren.

3. Eet lekker en voedzaam

Met lekker en gezond eten, komen de goede bouwstoffen binnen om de spieren sterk genoeg te houden. Van belang zijn voldoende eiwitten en vitamine D.

4. Controleer de ogen

Laat elk jaar de ogen van de cliënt controleren door een optometrist of oogarts en volg de adviezen op. Want goed zien draagt bij aan een beter evenwicht.

5. Zorg voor goed passende schoenen

Wist je dat voeten veranderen als men ouder wordt? Controleer daarom de schoenen! Passen ze nog goed?

6. Maak de woonomgeving veilig

De woonomgeving kan vaak met een paar kleine aanpassingen een stuk veiliger worden gemaakt. In de Brochure blijf overeind, voorkom vallen (pdf) staat een handige checklijst met de belangrijkste aandachtspunten om het huis veiliger te maken.

Meer tips in brochure

Deze tips staan uitgewerkt in de nieuwe Brochure blijf overeind, voorkom vallen (pdf) van VeiligheidNL. De brochure is bedoeld voor ouderen maar ook voor zorgverleners en vrijwilligers die vallen willen voorkomen. De brochure biedt een overzicht van de belangrijkste zaken rond valpreventie. De brochure is ook per sets van 20 stuks te bestellen via de website van VeiligheidNL.

Valpreventie: test je kennis