Hoe bereik jij ouderen?

Binnenshuis dit programma is kennis opgedaan te meer dan honderdtal projecten. Te dit factsheet porties wij praktische tips voordat projecten voordat plusteken van ouderen: hoe bereik jij ouderen, hoe motiveer jij hoen wegens zoals jij activiteit te komen plusteken hoe hoe stimuleer jij hoen wegens te blijven meespelen?

10 tips uit den praktijk voordat ouderenprojecten

1. Maak ie subjectief

Zorg voordat eentje vaste persoon mits aanspreekpunt. Neem den tijdstip wegens eentje vertrouwensband op te opbouw. Weeskind leuk plusteken overtuigend. Toon humor plusteken straal stilte plusteken positieve energie uit. Reageer snel op belangstelling.

2. Vasthouden ie laagdrempelig

Geef weerwoord op vragen of twijfels diegene erop ouderen leven. Bied maatwerk: bedenk samen met ouderen creatieve oplossingen voordat eventuele obstakels. Kleinschalige activiteiten werken vaak inderdaad. Zowel moeten jij activiteit liefst interactief zijn plusteken noch te lang duren. Maak ie vrijblijvend: geef ouderen den potentie wegens eenmalig of ge plusteken toe mee te verrichten, zorg dat zij zichzelf noch vooraf paardenhoeven aan of ge te veiligheidsfunctionaris plusteken maak ie noch te hardloopwedstrijd. Laat jij activiteit ie hele klas doorlopen; zonder zomer- of winterstops.

3. Let op den afstand

Zorg dat jij activiteit op loop- of rollatorafstand is, organiseer jij activiteit op eentje positie waar ouderen alreeds komen of voorschrift zelf ie vervoer. Zorg dat deelnemers noch exclusief paardenhoeven te gaan, bijvoorbeeld met eentje ophaalclubje. Jou locatie moeten toegankelijk zijn voordat mindervaliden.

4.  Positieve sfeer plusteken wederkerig contactmogelijkheid

Gezelligheid is vitaal. Stimuleer ie onderlinge voeling zonder den activiteit wegens, zoals koffie na huiduitslag plusteken ie voortkomen van WhatsApp-groepjes.

5. Deelnemers mits ambassadeurs

Inderdaad voorbeeld doet inderdaad volgen. Vraag deelnemers plusteken vrijwilligers ie zijn van jij project onderbrak te zei. Vraag bijvoorbeeld of iedereen één persoon uit zijn of haar inherent buurt of netwerk wil werven.

6. Werkgelegenheid samen

Geef andere partijen verwittiging overheen jij project. Sluit aan erop bestaande plusteken informele netwerken. Zorg dat zij jij weten plusteken vermeld erop ouderen. Sluit aan erop activiteiten van anderen wegens jij project onder den voetlicht te brengen.

7. Communicatie via weten mensen plusteken kanelen

Maak voeling via weten mensen, ontmoetingsplekken plusteken instanties Sluit aan erop koffieochtend of dagbesteding, ga via erop buurthuis, bibliotheek, sportvereniging plusteken kerk. Informeer lokale ondernemers. Denken zowel aan samenwerkingsverband met eentje plaatselijk weten oudere, den gemeente of andere specialist plusteken zorgverleners plusteken instanties diegene achter den voordeur komen. Huisartsen zijn vaak succesvol te ie doordringen van ouderen. Probeer (klein)koters, omwonenden plusteken mantelzorgers te doordringen.

Vasthouden zowel rekening met laaggeletterdheid. Vermijd ie gewoonte van ingewikkelde woorden plusteken vaktaal. Gewoonte ie woord ‘wandelen’ te positie van ‘bewegen’ plusteken ‘bewegen’ te positie van ‘sporten’. Vermijd ie woord valpreventie plusteken formuleer positief: leuk, vreugde, koffie, menigte, begeleiding, verachtelijk tempo, inherent inbreng, lust van.

8. Maak herkenbare materialen

Check jij communicatie-uitingen erop ouderen zelf. Geef heldere verwittiging overheen watten jij project inhoudt, waar ie is, hoe jij er schenkkan komen plusteken hoe hardloopwedstrijd ie is. Omschrijf zowel verhelderend voordat wie ie is plusteken op welk niveau. Stel voorts jij vaste contactpersoon voordat, met kiek plusteken telefoonnummer. Laat ouderen hun inherent vertelsel zei mits aanvulling op dit concrete verwittiging. Vraag eentje plaatselijk weten oudere mits ‘gezicht’ voordat jij wervingsmateriaal.

9.  Gewoonte den juiste kanalen

Schrijf eentje wetsartikel (mét kiek) voordat ie huis-aanhuisblad of den lokale krant plusteken probeer verwoord te wordt op den lokale radio of tv. Te regionale kranten staat zowel vaak eentje activiteitenkalender waarin jij jij projectactiviteiten kunt toestaan tapen. Ouderen komen vaak op websites mits Seniorenweb plusteken 50plusnet. Overweeg zowel te werven via (ouderen)verenigingen, ouderenbond plusteken patiëntenverenigingen.

10.  Zet ouderen centraal

Ga uit van watten ouderen kunnen, kras erop hoen op watten zij willen plusteken beweeg erin mee. Jou activiteit moeten bijvoegen erop hun kennis plusteken talenten, hun nieuwsgierigheid opwekken plusteken mits zinvol wordt geoefend. Achterhaal hun behoefte onderbrak inderdaad te luisteren. Laat jij project eentje aanvulling zijn op bestaande projecten te den buurt. Zorg dat ouderen kunnen promoten erop den organisatie. Misschien ziet iemand eentje rol mits vrijwilliger welnu zitten. Vraag aan ouderen of zij jij willen promoten achter den schermen. 

Meer verwittiging