Deze zorgkaart is primair ontwikkeld voor de zorg aan cliënten die 24-uurs zorg ontvangen binnen een verpleeghuis of een speciale cohort-afdeling. Juist omdat er met veel verschillende en ook nieuwe collega’s wordt samen gewerkt is het goed vastleggen van de gewenste zorg belangrijk. In deze zorgkaart staat informatie over lichamelijke zorg, ziektebeelden, maar ook persoonlijke voorkeuren en wat er bijvoorbeeld in de familie speelt. De Zorgkaart is makkelijk in gebruik. Dat is van belang omdat het schrijven en lezen in de beschermende kleding nu eenmaal lastiger is.

Ingevallen bij corona-zorg

Marjan Hurkmans, adviseur bij Vilans, werkte mee aan de Zorgkaart. Ze sprong zelf in bij de corona-zorg bij het Zorghotel Udens Duijn via het initiatief Extra Handen aan bed. ‘Van oorsprong ben ik verpleegkundige maar had 20 jaar niet meer in de praktijk gewerkt. Ik sprong in als Verzorgende IG. Ik merkte dat je in het begin heel erg bezig bent met de lichamelijke zorg om dat allemaal goed te doen. Ik denk dat zo’n zorgkaart heel erg kan helpen omdat hier ook andere dingen die spelen vermeld worden, bijvoorbeeld wat er in de familie speelt of wat belangrijke gespreksonderwerpen kunnen zijn. Zeker voor invallers helpt deze informatie om hierover makkelijker het gesprek aan te gaan en meer persoonsgerichte zorg te bieden. Dan hoeft dit niet allemaal in een overdracht te gebeuren.’ 

Zorgkaart met handleiding

Bij de zorgkaart zit een handleiding waarin staat beschreven hoe je de zorgkaart kunt gebruiken. De zorgkaart is bedoeld als inspiratie voor in de eigen setting. Gebruik ervan wat je wilt gebruiken. Je kunt het gebruiken in de Word versie, in een papieren versie, maar ook laten omzetten in een onderdeel van het ECD. 


De zorgkaart is ontwikkeld door Vilans op basis van ervaringen van verschillende zorgmedewerkers die zorg verlenen aan mensen die zorg nodig hebben en besmet zijn met het coronavirus en ervaringen op de corona-cohort afdeling van ziekenhuis Bernhove en Zorg- en Herstelhotel Udens Duijn van Brabantzorg.