In het onderzoek ‘Helpende handen’ vroeg Nictiz aan ouderen en hun hulpverleners waar ze tegenaan lopen bij het regelen van zorg en welke digitale toepassingen handig kunnen zijn. De onderzoekers probeerden samen met de ouderen en hun mantelzorgers digitale toepassingen uit. Daaruit bleek dat de informatie uit het medisch dossier vaak niet aansluit op de informatiebehoefte die de mantelzorgers hebben. Zij geven aan juist meer gebaat te zijn bij het krijgen van inzicht in de dagelijkse verzorging van ouderen.

Digitale diensten

Uit het onderzoek blijkt dat praktische informatie rust geeft bij mantelzorgers als die informatie actief en gestructureerd wordt aangeboden. Welke digitale diensten kunnen jou als mantelzorger helpen?

  1. Cliëntportalen: Vanaf 2020 zijn zorgaanbieders verplicht om cliënten elektronische toegang te geven tot hun gezondheidsinformatie.
  2. Persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO): Een PGO is een plek om gegevens te verzamelen, te beheren en te delen. Alle gezondheidsinformatie is op één plek gebundeld.
  3. Online informatie over zorg, welzijn en voorzieningen: Een handige site is Regelhulp.nl, een digitale wegwijzer van de overheid met informatie voor iedereen die op zoek is naar actuele informatie op het gebied van zorg, welzijn en sociale zekerheid.

Gebruikersvriendelijk en toegankelijk

Digitalisering kan administratieve lasten verlicht. Maar het kan ook het gevoel van administratieve belasting vergroten. Juist wanneer je gezondheidsvaardigheden beperkt zijn, kan het digitaal organiseren van zorg een extra last zijn. Nictiz pleit ervoor dat digitale diensten gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid zijn. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van duidelijke iconen, het eenvoudig toevoegen van mensen uit het (zorg)netwerk, het minimaliseren van tekst en het toepassen van een simpele manier van inloggen.