In twee maanden tijd kwamen ruim 7000 reacties op de enquête van Zorgbonusgemist.nl, die de klachten rond de beloofde zorgbonus in kaart brengt. Hoe nu verder? We vroegen het initiatiefnemer Lex Tabak.
Covid-19-patiënten tijdens de tweede coronagolf in het Albert Schweitzer Ziekenhuis te Dordrecht. Foto: ANP
Waarom ben je dit meldpunt gestart?

‘Sinds juni vorig jaar krijg ik teleurgestelde berichten van zorgverleners over het verloop van de zorgbonus. Als belangenbehartiger voor zorgprofessionals, heb ik veel contact met degenen voor wie de zorgbonus bedoeld is: zorgmedewerkers die hun werkzaamheden tijdens de corona-uitbraak drastisch hebben zien veranderen. Door hun signalen, en die van hun werkgevers, zag ik de onrust toenemen. Ik besloot een enquête af te nemen om de situatie in kaart te brengen.’

Die enquête leverde bijna 7000 reacties op, wie hebben zoal gereageerd?

‘Ruim 50% van de reageerders in is loondienst, zo’n 30% is zzp’er en 20% is uitzendkracht of gedetacheerde. Belangrijke kanttekening: ruim 3900 respondenten voldoen daadwerkelijk aan de vereisten van de zorgbonus.’

Wat zijn wat jou betreft de belangrijkste uitkomsten?

‘Een belangrijke uitkomst vind ik dat werkgevers allerlei eigen regels bedacht hebben, of zelf beroepsgroepen uitgesloten hebben van deelname. Zo zijn er bijvoorbeeld werkgevers die ‘niet meedoen’ aan de zorgbonus. Hun verklaring aan de medewerkers is dat het simpelweg hun plicht was om tijdens corona hard te werken, geen ‘bijzondere prestatie’. Of werkgevers geven als reden dat ze dit niet verstaan onder het ‘juist’ besteden van maatschappelijk geld. Dit is tegenstrijdig aan de boodschap van de minister, dus dat levert veel verdriet en frustratie op. Ik vind dat een groot punt van zorg.’

Wat doe je met de resultaten?

‘Deze heb ik op 6 april naar het ministerie verstuurd. Ik hoop dat de minister meer inzicht krijgt in de problemen en dat hij zijn aanpak heroverweegt. De route via werkgevers is kwetsbaar gebleken en leidt tot willekeur richting zorgmedewerkers en tot administratieve lasten voor organisaties. Ik hoop dat de ervaringen met de eerste zorgbonus leidt tot een andere aanpak voor de tweede zorgbonus, later dit jaar.’

Heb je verbetersuggesties voor het ministerie?

‘Zeker. Allereerst zou er een informatiepunt moeten komen waar onafhankelijke informatie te vinden is over de zorgbonus. Er moet een heropening komen van het aanvraagloket, zodat de eerste zorgbonus alsnog aangevraagd kan worden. Er moet een mogelijkheid komen om ook zonder de werkgever de zorgbonus aan te vragen, bijvoorbeeld via DigiD. Verder zou de bonus rechtstreeks uitgekeerd moeten worden aan zorgmedewerkers, in plaats via werkgevers – en moet er onderzoek worden gedaan naar het daadwerkelijk uitbetalen van de zorgbonus.’

Het kabinet heeft een tweede zorgbonus beloofd, van 500 euro. De Tweede Kamer wordt binnenkort geïnformeerd over hoe die eruit komt te zien.