Uit deze sessies zijn 9 schrap- en verbeterpunten waar alle betrokkenen (o.a. tandartsen, zorgverzekeraars en toezichthouders) de komende tijd mee aan de slag gaan.

Wat betekenen deze schrapsessies voor de ouderenzorg?

Van de 9 schrappunten zijn er 4 erg belangrijk voor mondzorgverleners in de ouderenzorg:

  1. Het aanvragen van machtigingen verbeteren. 
  2. Het contact verbeteren met zorgverzekeraars over afgewezen/onjuiste declaraties.
  3. Het niet meer standaard invullen van een jaarlijkse risico-inventarisatie en -evaluatie.
  4. Minimale en aanvullende registraties uit de praktijkrichtlijn worden verduidelijkt. De brancheorganisatie KNMT hoopt hiermee de doelmatigheid van de mondzorg te bevorderen.

‘Administratieve last in ouderenzorg hoger’ 

Elise Grutterink, expert mondzorg op Zorg voor Beter, vind het goed dat de KNMT het initiatief heeft genomen om de administratie last in de mondzorg te verminderen: ‘Bij de mondzorgteams in de ouderenzorg zien we dat de administratieve last nog hoger is dan in de algemene praktijk. Dit heeft te maken met de veelal complexere mondzorg en de dubbele documentatie in het tandheelkundig programma én in het zorgdossier van de cliënt. Ook de vele overleggen die moeten plaatsvinden met andere specialisten, zorgverleners en contactpersonen van cliënten kunnen zorgen voor een hoge regeldruk. Hopelijk wordt met deze schrap – en verbeteragenda daar een gedeelte van weggenomen en kunnen we nog meer focussen op goede mondzorg voor elke cliënt.’